fredag den 12. maj 2017

berlin fredag den 12. maj

Det bedste kunstværk jeg har set i dag, det stod ved Humboldts universitet på Unter der Linden (1). Jeg tror ikke, det har været ophavsmandens eller ophavskvindens intention at skabe et kunstværk, men i min optik rummer skulpturen med indkøbsvognen alle de kvaliteter, god kunst har: det rejser spørgsmål: hvad sker der her? Hvorfor står indkøbsvognen med bananen ved universitet? Hvorfor er bananen sprættet op på langs og sat på toppen af gitteret for enden af indkøbsvognen? Virkeligheden forklarer sig selv, et æble spiser man eller man børster fx ikke tænder med en toiletbørste - kunsten derimod skal forklares. Det er for at bruge en meget slidt metafor, et puslespil der mangler en brik, det er det, at noget mangler en brik, der gør noget til kunst, synes jeg.
1: faktisk så jeg skulpturen med indkøbsvognen i går og tog et billede af den der, men jeg ser først billedet i dag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar