torsdag den 14. maj 2015

Gernes citat om kunst

Gernes-citat: En doktor er til for at reparere en brækket arm, en cykelsmed for at sætte en ny krank i, en snedker for at reparere et brækket stoleben. En kunstner er til for at reparere en knækket moral.

Ovenfra fra broderskabet af lars morell som jeg er igang med at læse, handler om eks-skolen. Her citeres Gernes også for følgende betragtning: man kan dele kunst i tre grupper: 1. Avantgarde 2. Dekoration og 3. Hobby. Dekoration er når man arbejder i en eller anden stil. Den kan godt være moderne men den er først og fremmest pynt. Avantgardekunsten bliver en ting, når den er levende, er ny. Jeg prøver at komme væk fra staffelimaleriet, for billedet er efterhånden bare blevet pynt, som man hænger op for at dekorere. Jeg prøver at rense min kunst, gøre den ny hver gang. Når jeg fx laver et billede ved at krølle en avis, så er det gjort, det bliver ikke gentaget, og når jeg folder et stykke ståltråd eller et stykke blik, så gentager jeg det heller ikke mere.
Gernes må siges at have være en mand fuld af konsekvens, at være kompromisløs. Personligt ser jeg det ikke som om det er maleriet der er noget glat med, det er et spørsmål om hvad man gør med det. Og gernes endte jo også op med at lave væg"maleri"...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar