tirsdag den 19. august 2014

rastløshedens bog

Jeg har lige gjort en handling i virkeligheden som Soares, hovedpersonen i "Rastløshedens bog" af Fernando Pessoa, gør i denne bog. Jeg har kastet en tændstikæske ud af vinduet fra mit værksted, der ligger i kælderen.

Soares beskriver sin oplevelse således: "Jeg kaster en tom tændstikæske ud ad vinduet ned i afgrunden, det vil sige ned på gaden under mit højtsiddende altanløse vindue. Jeg rejser mig fra stolen og lytter. Og med en præcision som om det havde nogen betydning, fortæller smældet af den tomme æske at gaden er øde. Der høres ikke andre lyde end dem der kommer fra hele byen. Nemlig lydene fra byen en lang søndag - ikke at man begriber den alle, men de er der (s. 43)".

Min oplevelse: Jeg kan kun høre fjern trafikstøj, det er morgentrafikken fra en tirsdag morgen, og så tre lyde fra tændstikæsken, der vælter rundt på stenene, indtil den ligger rolig, det lyder som tre slag på en lilletromme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar