fredag den 13. juni 2014

EFTERSØGNINGEN del 4

EN SPAND, ET BRÆT OG EN BUK


Jeg - claus ejner - opfører performancen ”EN SPAND, ET BRÆT OG EN BUK”, der er fjerde del af mit projekt ”EFTERSØGNINGEN”.

Fra mandag den 16. juni til fredag den 20. juni vil jeg udføre performancen. Jeg vil hver dag konstruere en ny skulptur ud af materialerne: en spand, et bræt og en buk. Stedet vil være ved Toldbodvej i Vejle ved  græsplænen ved siden af Ingvar Cronhammers skulptur. Skulpturen vil eksistere i 20 minutter. I løbet af de 20 minutter vil jeg gå 7 gange rundt om skulpturen i et kvadrat. Imens skulpturen er opsat vil jeg med udgangspunkt i skulpturen ræsonnerer over verdenssituationen.

Dokumentation af mine overvejelser vil hver dag kunne ses på min blog en reference til det at være en rulle (www.clausejner2.blogspot.com) eller på facebook.

Se de tre tidligere performances i EFTERSØGNINGEN: 

TÆNKEREN, se dokumentation: http://clausejner2.blogspot.dk/2013/12/performance-om-tnkeren-og-dokumentation.html 

TO STOLPER, se dokumentation: http://clausejner2.blogspot.dk/2014/01/to-stolper.html 

MANDEN PÅ BROEN, se dokumentation: http://clausejner2.blogspot.dk/2014/02/manden-pa-broen.html 

PROGRAM 

Mandag:
Sted: Toldbodvej ved  græsplænen ved siden af Ingvar Cronhammers skulptur.
Tidspunkt: 1400-1420

Tirsdag:
Sted: Toldbodvej ved  græsplænen ved siden af Ingvar Cronhammers skulptur.
Tidspunkt: 1400-1415

Onsdag:
Sted: Toldbodvej ved  græsplænen ved siden af Ingvar Cronhammers skulptur.
Tidspunkt: 1400-1420

Torsdag: om det positives væsen
Sted: Toldbodvej ved  græsplænen ved siden af Ingvar Cronhammers skulptur.
Tidspunkt: 1400-1420

Fredag: om det negatives væsen
Sted: Toldbodvej ved  græsplænen ved siden af Ingvar Cronhammers skulptur.
Tidspunkt: 1400-1420

















DOKUMENTATION


1 dag

Det er 22 grader. Jeg sveder. Jeg er tørstig. Hvorfor tog jeg ikke en vanddunk med? Jeg har heller ikke ikke fået solcreme på.

Klokken er 14:02: Jeg går mit første kvadrat om skulpturen.

Jeg kalder skulpturpositionen ”et eller andet der ikke har nogen dybere betydning”. Jeg er ligeglad med verdenssituationen/jeg har opgivet at tro på, at verden bliver et bedre sted. Mennesker er ikke et bræt, der balancerer på en buk.

Klokken er 14:05: Jeg går mit andet kvadrat om skulpturen.

Jeg ved ikke hvem, der er de onde og hvem der er de gode. De gode siger, dem der ikke er som dem, er de onde, og dem der er de onde, siger det er dem, der er de gode, der er de onde. Ja, det er så elementært banalt, at det ikke er til at holde ud: Hvem der har ret afhængig jo af øjnene der ser, længere er historien ikke. Gab. 

14:09: Jeg går mit tredje kvadrat om skulpturen.

Sveden løber nedad min ryg.

14:13: Jeg går mit fjerde kvadrat om skulpturen.

Der cykler en forbi på vejen ovre på den anden side, han har en rød T-shirt på i samme farve som spanden.

14:15: Jeg går mit sjette kvadrat om skulpturen.

Gab.

14:17: Jeg går mit svyende kvadrat om skulpturen.

Mens jeg går rundt som kvadrat, kører der en mand forbi på cykel på stien ned mod åen, han har også en rød hættetrøje på i samme farve som spanden.























2 dag

Jeg kalder skulpturpositionen for ”Fornuft”. Jeg forestiller mig, at hvis jeg var en fugl, der fløj ind i en mur og faldt død til jorden og blev parteret i mindre stykker og puttet i fryseposer og lagt i en fryser, vil jeg se ud som skulpturen. Bukken vil være mine vinger, brættet mit næb og spanden mit hjerte. 

14:02: Jeg går mit første kvadrat om skulpturen.

14:04: Jeg går mit andet kvadrat om skulpturen. 

Kufferter med hjul, som man kan trække efter sig, er virkelig smarte. En kuffert man kun kan løfte, gør livet mere besværligt, man får ondt i den arm og den hånd, man løfter kufferten med.
Verdenssituationen er en kuffert med håndtag uden hjul og en fugl, der er fløjet ind i en mur og faldet død om på jorden.

14:08: Jeg går mit tredje kvadrat om skulpturen.

Der går en mand forbi med bar mave og lange bukser, hans T-shirt er sat fast i bukserne oppe ved maven og hænger ned langs det ene ben. T-shirten er sort.

14:13: Jeg går mit fjerde kvadrat om skulpturen.

Der går en ældre dame forbi skulpturen med en sort fyldt affaldspose i den ene hånd. Jeg går 2-3 meter bag hende forbi skulpturen.

14:15: Jeg går mit femte kvadrat om skulpturen.

14:16: Jeg går mit sjette kvadrat om skulpturen.

14:18: Jeg går mit syvende kvadrat om skulpturen.

Sammenligninger er som en krage, der skriger inde i hovedet på en.



3 dag
  
Jeg kalder skulpturpositionen for “Hurra jeg er en frø af sten”.   

I de 20 minutter som skulpturen eksisterede, valgte jeg at gå rundt om den i et kvadrat. I alt nåede jeg at gå 68 kvadrater. Hver af kvadratets sider var 4 meter 44,4 cm, dvs. jeg samlet har gået 3 kilometer og 21,9 meter. Undervejs kom jeg til at tænke på Ulay og Abramovic, der gik fra hver deres ende af den kinesiske mur for at mødes på midten og opløse deres forhold. De havde en ide med at bevæge sig fra et sted til et andet. Det har jeg ikke. Jeg har gået de 68 kvadrater, som var jeg en LP med riller men uden indhold, der blev sat på en pladespiller for at spille i 20 minutter (se også kommentaren efter sidste billede i indlægget). 





4 dag

Jeg kalder skulpturpositionen for "Vincent Van Goghs afskårne øre kan ikke høre at det blæser helt vildt lige nu".

Jeg havde igen valgt at gå i kvadrater om skulpturen i de 20 minutter skulpturen eksisterede, men med den forskel fra i går, at jeg går kvadraterne baglæns. Jeg gik i alt 50 kvadrater, hver side af kvadratet er 4 meter og 44,4 centimeter. Grunden til at jeg havde valgt at gå baglæns, var fordi jeg selv kunne bestemme, at jeg ville gøre det. Det var virkelig svært at gå baglæns. Jeg var ved at falde flere gange, fordi græsplænen er ujævn og skråner nedad ved den side ud mod Cronhammer skulpturen. 
   


















5 dag 

Jeg kalder min skulptur "ikke nogen skulptur".

Jeg gik i dag sidelæns rundt i et kvadrat, jeg havde hovedet rettet ind mod kvadratet. Jeg gik i alt 39 kvadrater. Hver side af kvadratet er 4 meter og 44,4 cm. Hvis der er nogen der eventuelt har betvivlet, at jeg i tre dage har gået rundt i et kvadrat på forskellige måder i 20 minutter per gang, så skulle billedet herunder gerne dokumentere sandhedsværdien af mine ord. Hvis man ser efter, danner der sig en kvadratisk sti i græsset, og det er præcis der, jeg har gået.
















KOMMENTAR TIL DET KVADRATISKE SPOR I GRÆSSET: Det kvadratiske spor kan ses som en reference til landart kunstneren Richard Long, der har lavet et spor af blandt andet en cirkel, en lige linje og et kryds i græs ved at blive ved med at gå i disse former. Men jeg vil gerne pointere, at det ikke har været min intention at lave en sådan reference. Mit kvadratiske spor skal fungere som en dokumentation af, at jeg faktisk har gået baglæns, forlæns og til siden i det tidsrum, som jeg nævner. Det, der har interesseret mig, har været det at gå i et kvadrat på forskellige måder og de tanker det affødte mm, ikke det at jeg derigennem har skabt et spor.   
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar