torsdag den 18. april 2013

standpunkt 46

Jeg overvejer at kalde denne tegning mangel på forståelse, fordi jeg ikke forstår den. Jeg forstår godt, hvorfor jeg ikke forstår den. Det er fordi, den ikke handler om at forstå. Den handler om det at opleve at se. Der er noget befriende ved, at noget ikke skal forstås, fordi det derved bliver meningsløs, som livet indimellem kan forekomme. Her tænker jeg fx på en situation som: Jeg kan huske, at jeg en gang i begyndelsen af 90'erne læste et interview med Sort Sol, hvor en af medlemmerne fortalte, at han aldrig købte mere en to ruller wc-papir, fordi han ikke viste, om han ville være død næste dag. Jeg synes dengang, at det var en utrolig arrogant holdning, fordi den så ned på mennesker, der købte 10 ruller på en gang for at spare nogle af sine surt tjente penge. Men i dag har jeg for længst erkendt, at det var mig, der var forkert på den. Det, det handlede om, var, at jeg ikke ville erkende meningsløsheden som et eksistentielt grundvilkår. For det er sandt, at man ikke ved, om man lever i morgen, og i det lys er det spild af penge at købe 10 ruller wc-papir.

KLIK PÅ BILLEDET FOR AT SE DET I STORT FORMAT

Ingen kommentarer:

Send en kommentar