fredag den 21. december 2012

standpunkt 5

Bølgede linjer giver mig kvalme. De virker kitsch-agtig i kunst. Sådan oplever jeg det i hvert fald. De virker unaturlig, på samme måde som Afrika-sangen (link: http://www.youtube.com/watch?v=A9eZdtFCZPo&feature=share), hvor det virker som om sangerne, har været på et følekursus for at lære at indleve sig i andres nød. Faktisk kan jeg ikke komme i tanke om et kunstværk med bølgede linjer, jeg kan holde ud på at se på ud over "skriget" af Munch, der dog også er ved at være så eksponeret, at det virker som en kitsch (det er jo selvfølgelig ikke værkets skyld). Faktisk er det også meget sjældent, at moderne kunstværker er domineret af bølgede linjer (linjer forståes her i helt konkret i betydningen en bølget linje (streg), bølget form og som kompositorisk princip). Jeg vil næsten gå så vidt som at påstå, at bølgede linjer som dominerende princip ikke har noget at gøre i moderne kunst! Jeg synes et billede skal stå bestå af forholdsvise lige linjer, der skråner op eller ned eller bevæger sig horisontalt eller vertikalt. Bølgede linjer er noget oprindeligt noget, noget usminket, noget der er forbundet med naturen. Det er for naturligt til kunst, der er unaturlig. Lige linjer er kultivering. Når jeg skaber et kunstværk kultiverer jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar