søndag den 2. december 2012

EN BEVÆGELSE MOD OPLØSNING

Billedet er taget af Bodil Sohn


KLIK PÅ BILLEDET FOR AT SE DET I STORT FORMAT

















Beskrivelse af mit performanceshow "EN BEVÆGELSE MOD OPLØSNING", der blev opført i PERFORMANCErum i rum46, den 21. november

Inden performanceforløbet starter har jeg placeret flere forskellige genstande i rummet, som skal bruges i showet: En stige, der er slået ud, så man kan kravle op ad den op, en flyttekasse, der står på højkant og hvorpå der ligger en banan og fire stole, der står med cirka 30 centimeters afstand ud fra en væg med sædet vendt med mod muren.

Jeg starter med at sige at performanceshowet hedder: en bevægelse mod opløsning.

1: Jeg spørger, om der er en, der vil melde sig frivillig til at få hele kroppen pakket ind i et hvidt lagen. Jeg siger, at det ikke skal være en, der lider af klaustrofobi, forbi lagnet bliver bundet fast med et reb. Personen skal under resten af performanceforløbet blive stående det samme sted viklet ind i lagnet.

2: Jeg spørger, om der er person, der vil kravle op ad stigen og læse, hvad det er, jeg har skrevet i loftet. Personen skal blive oppe på stigen under resten af forløbet, og personen må ikke sige, hvad der står oppe i loftet.

3: Jeg spiser bananen, der ligger på flyttekassen, mens jeg ser på publikum.

4: Jeg skiller flyttekassen ad og ser på den udfoldede flyttekasse

5: Jeg spørger, om der er 4 personer, der har lyst til at sætte sig på de 4 stole, der står vendt mod muren. Personerne må ikke snakke i indbyrdes og skal sidde stille og se ind i muren under resten af forløbet.

6: Jeg vender mig væk fra publikum og ser på ryggen af de 4 personer, der sidder og stirre ind i muren. Jeg begynder at tælle ned
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
5, 4, 3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
4, 3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
3, 2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
2, 1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
1, 0 (kort pause på 2 sekunder)
0

7: Jeg læser takketalen herunder op.

Jeg vil gerne takke Christo for at understege betydningen af, at forståelsen af et kunstværks betydning tager udgangspunkt i formen.
Jeg vil gerne takke Yoko Ono for at understrege betydningen af, at man skal gøre en indsats for at nå til en erkendelse.
Jeg vil gerne takke Andy Warhole for at understrege betydningen af, at hvis man er sulten, så skal man stille sin sult.
Jeg vil gerne takke Margritte for at understrege betydningen af, at betydning er en skrøbelig størrelse.
Jeg vil gerne takke Carl Andre for at understrege betydningen af, at selvom vi er forskellige er vi alle ens.
Jeg vil gerne takke Felix Gonzales-Torres for at understrege betydningen af, at alt er flygtig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar