søndag den 5. august 2012

afhængighed

Afhæninghed af at være en forbruger er en positiv størrelse. Afhængighed af alkohol, coke, heroin mm er negativ. Følgende replikskifte melllem to kvinder havde fx aldrig kunne tolereres på en kæmpe plakat foran et ungdomsdiskotek: "Hvis det at tage stoffer er en synd, så er jeg skyldig" og "Indrømmelse: jeg elsker min afhængighed af stoffer". Men er der nogen forskel mellem de to forbrugstyper? Begge typer handler om at skabe en indre åndelig velvære(hedstilstand). Det er selvcentrerede forbrugstyper. Du bliver ikke et bedre menneske af at tage stoffer eller købe den nyeste mode, du bliver selvcentreret: se mig eller lad mig slippe for at se dig. Hermed ikke sagt at jeg er en frelst anti-mode puritaner. Det er jeg ikke, jeg har mage svage øjeblikke her. Det er bare den hyldest af forbrugeren, der er kvalmende. Det at forbruge giver jo ikke noget af sig, det gør dig ikke til et klogere eller bedre menneske. Det gør dig bare dummere, og i et større perspektiv gør det verden til et dummere sted osv.

KLIK PÅ BILLEDET FOR AT SE DET I STORT FORMAT

Ingen kommentarer:

Send en kommentar